allergenen, allergenenvrij hoofdgerecht, allergenenvrij voorgerecht, allergenenvrije recepten, asperges, Uncategorized

Asperges met mousselinesaus – de allergenenvrije versie!

IMG_1211

Wegens verbouwingsaangelegenheden werd het koken tijdelijk iets lager gerangschikt op de prioriteitenlijst (evenals het bloggen ūüėČ ) Gemakkelijkheidshalve werd er dus ook wat¬†meer naar “snel voedsel” gegrepen. Helaas bevat dit doorgaans allergenen. Gevolg: een rothumeur en een scheurmond. Hier schuilt alvast een uitdaging voor de toekomst in: snelle maaltijden zonder allergenen!

Groot was mijn vreugde toen de keuken eindelijk weer wat stofvrij was en er opnieuw tijd was om een degelijke maaltijd te bereiden. Aangezien het aspergeseizoen ondertussen aangebroken is, leek me dat een uitstekende keuze.

 

De ingredi√ęnten (voor 2 personen):

2 à 4 aardappelen Рlente-uitjes Рpeterselie Рlookpasta Р 2 el olijfolie Р500g witte asperges Р150 g hamblokjes Р150 ml olijfolie Р100 ml sojaroom Р2 eigelen Р2 eierdopjes groentenbouillon

 

De werkwijze:

De hasselbackaardappelen:

Was de aardappelen. Leg de aardappelen √©√©n voor √©√©n op een houten lepel en snij de aardappel in fijne schijfjes (5mm) maar snij niet door tot beneden. (De houten lepel verhindert dit in principe). Meng in een kommetje twee eetlepels olijfolie, versnipperde peterselie, lookpasta en lente-uitjes. Bestrijk de aardappelen met dit mengsel. Bestrooi daarna met grof zout en gemalen peper. Plaats ze in een ingevette ovenschaal en laat ze Zo’n 45 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 200¬įC. (Dit hangt een beetje van de kracht van je oven af)

De asperges:

Kook de asperges beetgaar. Jeroen Meus legt op de¬†website van “Dagelijkse Kost”¬†kraakhelder uit hoe je dat best aanpakt.

De saus:

Verhit de olijfolie in een pan. Doe de 2 eigelen en de 2 eierdopjes groentenbouillon in een steelpan en verhit op een laag vuur. Klop deze schuimig met je garde door voortdurend in 8-vorm te bewegen. Het is erg belangrijk om de hele bodem te bewerken met de garde zodat er zeker geen stukjes verhard eigeel ontstaan. Het mengsel mag zeker en vast niet te heet worden. Je kan eventueel de pot af en toe van het vuur nemen om de temperatuur onder controle te houden. Wanneer het geheel schuimig en licht gebonden is, voeg je geleidelijk aan de hete olijfolie toe terwijl je de hele tijd blijft kloppen. Daarna voeg je de sojaroom langzaam toe. Wanneer de saus een mooie gladde structuur heeft, breng je ze op smaak met wat peper en eventueel een snufje nootmuskaat.

Schik de asperges op een bord. Overgiet ze met de mousselinesaus. Bestrooi met hamblokjes. Vergezel het geheel van één of twee hasselbackaardappeltjes.

Smakelijk!

 

Advertenties
allergenenvrij hoofdgerecht, Uncategorized

Spicy scampi met pasta

IMG_1164

Na een dagje noeste arbeid in huis leek een gerecht met wat pit mij een ideale apotheose. Het werd een bordje spicy scampi met pasta waarvan we bijna vuur konden gaan spuwen.

 

De ingredi√ęnten:

450 g scampi (gepeld en ontdarmd) – 2 rode paprika – een doosje zongedroogde tomaten met olie – Portugese rub voor scampi en kip (Oil en Vinegar) – 200g groene asperges – 1 rode ui – 200 g glutenvrije pasta

De werkwijze:

Snipper de ui fijn. Snij de asperges in korte stukjes.

Breng een kom water aan de kook.

Gril de rode paprika’s in de oven tot hun velletje zwartgeblakerd is. Nu kan je ze erg makkelijk pellen en zijn ze bovendien heerlijk qua smaak.

Doe de rode paprika in de blender samen met de zongedroogde tomaten en mix ze tot een gladde massa.

Breng de pasta een de kook.

Doe olijfolie in een pan en bak de ui glazig. Voeg daarna de scampi en de asperges toe. Kruid flink af met de rub. Wanneer de scampi rozig worden, voeg je het paprika-tomaten mengsel toe. Laat nog enkele minuten sudderen.

Verdeel de pasta over de borden en garneer met de saus. Werk af met een blaadje basilicum.

Geniet ervan!

 

allergenen, allergenenvrij brood, allergenenvrije recepten, brood, gistvrij brood

Heerlijk olijvenbrood

IMG_1140

 

Een weekje geleden besloop me de goesting in olijvencake. Helaas betrof het een recept dat niet allergenenvrij is. Daarom kreeg ik het idee om mijn broodrecept en het recept van de olijvencake te verenigen tot een nieuw allergenenvrij experiment. En, al zeg ik het zelf, het resultaat is overheerlijk. Ook de man des huizes proefde ervan en vond dat het naar meer smaakte!

Ik wil jullie het recept dan ook niet onthouden. Hoe meer genietende zielen, hoe meer vreugd!

 

De ingredi√ęnten:

600 g bloem (ik gebruikte: 300 g volkoren speltbloem en 300 g volkoren rijstmeel) Рsnuifje zout Рeen flinke draai peper Р50 g pistachenoten Р200 g gehakte olijven Р2 zakjes bakpoeder op basis van wijnsteenzuur Р400 g groentenbouillon Р80 g olijfolie Р2 eigelen

 

De werkwijze:

Doe alles samen in de broodbakmachine en kies voor een programma om sodabrood te maken. Mijn programma duurt 1 uur en 17 minuten en ik verlengde het met 20 minuten

 

allergenen, allergenenvrij dessert, allergenenvrije recepten, Uncategorized

limoenkoekjes

fullsizerender-2

Vandaag kwam mijn maatje op bezoek. Dat betekent sloten koffie en eindeloos getater. En bij koffie hoort¬†natuurlijk ook een koekje! Ik ging deze keer voor limoenkoekjes. Ik baseerde mij op het recept van¬†Texanerin¬†maar experimenteer¬†nogal graag met de verhoudingen van de bloem. Daarom vertaal ik voor jullie het basisrecept en leg ik uit hoe je ermee kan gaan “spelen”.

De ingredi√ęnten:

56 gram gesmolten kokosolie Р80 ml agavesiroop Р1 eetlepel limoenzeste Р1,5 koffielepel limoenextract Р133 gram amandelbloem Р17 gram kokosbloem Р1/2 koffielepel sodabicarbonaat Рeen snuifje zout

En nu gaan we”spelen” met de bloem ūüėČ Er geldt slechts √©√©n basisregel in dit spel:¬†alles samen hoort er 150 gram bloem in dit recept. Zo kan je kiezen voor de helft kokosbloem en de helft amandelbloem. Je kan ook een deel¬†gaan vervangen door speltbloem of een ander soort bloem. Ik heb hiermee al wat ge√ęxperimenteerd en tot nu toe steeds een lekker resultaat behaald. Enkel de structuur van de koekjes verandert wat naargelang je de verhouding van de bloem aanpast. Speltbloem maakt het koekje iets harder bijvoorbeeld.

 

De werkwijze:

Voeg de gesmolten kokosolie, de agavesiroop, de limoenzeste en het limoenextract samen en meng het. Doe er vervolgens de bloem, het sodabicarbonaat en het snuifje zout bij en mix tot een glad beslag.

Zet het deeg 30 minuten in de koelkast.

Verwarm je oven voor op 175¬įC en vorm ondertussen 6 √† 9 koekjes van het beslag. Schik ze op de bakplaat en laat ze 10 √† 15 minuten bakken. (Voor 9 kleine koekjes: 10 minuten en voor 6 grotere koekjes: 15 minuten, ook afhankelijk van de kracht van je oven… en die ken je zelf natuurlijk het best)

Laat de koekjes afkoelen. Je kan ze een drietal dagen bewaren in een afgesloten doos.

Smakelijk!

 

 

 

allergenen, allergenenvrij hoofdgerecht, allergenenvrije recepten, Uncategorized

Kip met rucolapesto en champignon-pompoenrisotto

img_1103

Ik ben altijd al een enorme pesto-liefhebber geweest. De pesto die je in de handel vind is echter geen optie meer en daarom maak ik hem tegenwoordig zelf. Op mijn manier ūüėČ Ik maak hem in een handomdraai en hij is om vingers en duimen van af te likken! Pesto is enorm veelzijdig. Je kan het als pastasaus gebruiken, als broodbeleg en in dit gerecht vulde ik er kipfilets mee.

Ook risotto is één van mijn favoriete gerechten. Mits een kleine aanpassing in mijn klassieke recept kan ik hem gewoon blijven eten. Ik serveer hem hier bij de kip met pesto.

De ingredi√ęnten voor de kip met pesto:

4 handen rucola (of basilicum) – 50 g pijnboompitten – 50 g pecorino – 100 ml olijfolie – peper en zout – 4 kipfilets

De werkwijze:

Doe de rucola, pijnboompitten, pecorino en olijfolie in een blender en mix tot je een gladde massa verkrijgt. Breng op smaak met peper en zout.

Snij de kipfilets aan de bovenkant overlangs open en vul met de pesto. Bestrooi met peper.

Verhit olie in een braadpan en bak de kipfilets gaar. Ik liet de bovenkant van de kip eerst kort dichtschroeien en draaide daarna de filets om. Vervolgens deed ik het deksel op de pan en zette ik het vuur laag zodat het geheel langzaam kon garen.

 

De ingredi√ęnten voor de champignon-pompoenrisotto

350 g risottorijst – 250 g pompoen in blokjes – 500 g champignons – 1 l kippenbouillon – 2 dl witte wijn – 4 el geraspte pecorino – olijfolie

De werkwijze:

Verhit de olijfolie in een pan en voeg de risottorijst toe. Wanneer de rijst glanst giet¬†je de witte wijn erover. Wanneer deze verdampt is voeg je¬†de pompoenblokjes en de champignons¬†toe. Beetje bij beetje lepel¬†je de¬†kippenbouillon erbij terwijl je voortdurend roert.¬†Na zo’n 20 minuten heeft de massa het vocht opgenomen en is de rijst gaar. Haal de pot van het vuur en meng¬†de pecorino door de risotto. Werk eventueel af met nog wat olijfolie en wat peper.

Schik nu de kip en de risotto op een bord. En smullen maar!

allergenen, allergenenvrij dessert, allergenenvrije recepten

Rijstpap met amandelmelk

img_1092

Ik had al tijdje¬†enorm zin in rijstpap. Daarom besloot ik dit weekend¬†een alternatieve versie uit te proberen. Ik verving de hoeveelheid (koe)melk door amandelmelk en ging aan de slag. Het resultaat is minstens¬†even lekker als de klassieke rijstpap! Alweer een dessertje erbij op mijn “wat-ik-w√©l-mag-eten-lijstje”. Me happy!

De ingredi√ęnten (4 porties):

1 grote kop dessertrijst – 3 grote koppen amandelmelk – (riet)suiker – bruine suiker – kaneel

De werkwijze:

Voeg de¬†rijst en de amandelmelk samen in een kookpot en breng aan de kook op een middelmatig vuurtje. Eens alles pruttelt, zet je het fornuis op een lage stand. Roer af en toe eens door de brij. Na 30 √† 45 minuten is de rijstpap klaar. Zelf voegde ik op het einde nog wat extra amandelmelk toe omdat ik het geheel¬†net niet smeu√Įg genoeg meer vond. Roer er dan suiker doorheen volgens eigen smaak en werk af met een snuifje kaneel. Ik gebruikte speculaaskruiden omdat mijn busje kaneel op bleek te zijn. Best lekker!

Verdeel de rijstpap over 4 kommetjes en strooi er een klein beetje bruine suiker op.

Je kan de rijstpap warm eten of je kan hem laten afkoelen. Smullen verzekerd!

allergenen, allergenenvrij brood, allergenenvrije recepten, brood, gistvrij brood, Uncategorized

Het sodabrood van de prinses

fullsizerender

Mijn “dagelijks brood” is een van de grootste uitdagingen sinds de ontdekking van mijn voedselallergie√ęn. Nu ja, dagelijks… Ik was voorheen niet bijzonder gehecht aan brood want mijn ontbijt bestond vaak uit muesli of havermout en als lunch hield ik ook van allerhande varianten van slaatjes (met sla, met pasta, met rijst, met quinoa…). Maar toen van de ene op de andere dag bleek dat ik g√©√©n brood meer mocht eten, had ik toch behoefte om een waardige vervanging te vinden. Dat wil zeggen; een brood zonder tarwebloem, zonder gist, zonder melk (of boter) en zonder eiwit. En bovendien houd ik niet van zuurdesem! Al gauw kwam ik bij sodabrood terecht. Want! Dat is het enige brood dat voor het rijsproces geen gebruik maakt van gist of zuurdesem maar van natriumbicarbonaat oftewel soda. Maar! In alle recepten wordt gebruik gemaakt van karnemelk en ook dat is voor mij een no go… Ik ben dus creatief aan de slag gegaan op basis van de recepten die je her en der vindt en maakte mijn eigen variant. ¬†En ik ben best trots op het heerlijke resultaat!

 

De basisingredi√ęnten:

500 g bloem – 1 koffielepel zout – 2 zakjes rijspoeder (op basis van natriumbicarbonaat en wijnsteenzuur – verkrijgbaar bij o.a. Bio-Planet) – 400 g water – optie: 120 g garnituur (zoals rozijnen, noten, zaden, parelsuiker, olijven, zongedroogde tomaten, kruiden…)

De werkwijze:

Qua bloem zijn de mogelijkheden eindeloos. Voor het brood op de foto gebruikte ik 250 g witte speltbloem en 250 g volspeltbloem. Maar eerder gebruikte ik ook reeds een mengeling van maisbloem en volspeltbloem… Laat je fantasie de vrije loop zou ik zeggen! Maar respecteer wel de hoeveelheden en verhoudingen.

Voor het brood op de foto voegde ik 120 gram noten-zaden-rozijnenmengeling  toe.

Ik heb een broodbakmachine en dat is best handig. Eerst gaan de bloem, het zout en het rijspoeder in mijn bakvorm en vervolgens voeg ik het water toe. Ik kies het programma voor sodabrood en behalve dat ik gedurende de eerste 5 minuten twee keer de losse bloem van de rand moet halen met een pannenlikker, hoef ik verder niks meer te doen. Het programma van mijn broodmachine bakt 1 uur en 10 minuten maar ik voeg daar nog 15 minuten extra aan toe want anders is het brood binnenin nog wat te klef.

Je kan natuurlijk ook alles mengen in een kom en daarna het deeg in een bakvorm gieten. Volgens de recepten waarop ik mij baseerde voor mijn eigen versie zou het 30 √† 40 minuten op 180¬įC √† 200¬įC moeten bakken…¬†